gamla noteringar ur loggboken...

God damn you looking old. I freeze and catch a cold. Curse I left my coat behind, so take your time...

Strax före min ?? dag. Då var jag som bäst uppe i mitt stålbåts byggande. Knappt några svetselektroder, halvdåligt med material. Tilläggas ska att jag köpt stål mycket förmånligt i Landskrona. Min f.d. arbetsplats. 4 kr. kilot var en spottstyver i dessa sammanhang. + lite smusslande med invägningen av gamla goda vänner. Blev ytterligare lite generös rabatt på redan bra pris. Jag var mycket angelägen. att bygga färdigt Oceanseglaren. Vägen var lång, mycket lång t.o.m. Dessutom hade jag skadat fingret ganska rejält vi denna tid. Ett Hydrovane vindroder på Ballad liknande båt skulle monteras. Då jag var vid kundens garage för att göra lite mätningar på vindrodret. Tog jag tag i själva "huset" med fingrarna i mekaniken, då denna pjäs sattes ned, slog komponenterna över och till följd att ett av mina fingrar fastnade rejält. Min blodfyllda nagel ömmade länge. Detta gjorde att mitt båtbyggande blev extra mödosamt då jag inte kunde använda händerna som jag borde. Många var de kvällar då mitt finger, nagel blödde och gjorde ont.

Födelsedagspresent av Eva: två engelsk textade böcker av min då nyfunna hjälte. Bernard Moitessier! Cape Horn och The long way. Förstod ganska omgående att detta var en man som hade bra insikt, och tog till vara på livet. Trots sin till i början dåliga och skrala ekonomi. Han var t.o.m. på väg att bygga en oceanseglare iklädd tidningspapper på träspannt! Större drömmare än mig själv. Men allt går utom tennsoldater och bäbisar.(H.H)

 

 

"Fattigdom är lösningarnas mästare"

"Doing what I can with what I have" ( Nick. seglade 26 fotare fr. Holland till Australien)

(Mark Twain)

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."

"Den som inte lever över sina tillgångar brister i sin fantasi" (Nemo of Sweden)

"fyra femtedelar av jorden är vatten, resten är bara att förtöja vid" (maringarderoben)

"Livet är inte en gåta som ska lösas, det är en verklighet som ska upplevas" (Ev. undertecknad)

"Många påstår sig att inte tro på Gud, men samtliga fruktar hans vrede" (?)

"Han som döpte detta hav har nog aldrig varit här ute" (K. Björklund om Stilla Havet)

Den finaste komplimang jag någonsin fått " Du har hjärtat på rätt ställe"


Kommentarer
Postat av: cpt. Ed

Kommer att värva mina updat. med gamla noteringar genom åren som gått, & vad som lett mig hit idag!

2012-04-12 @ 20:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0