Början på äventyret...

Upphovet och Nazi tysken

 

 

Hej! Jag sök... Spricht du Dutch? Vad? Nä! Jag sprechen English. Stammade jag fram. Den storvuxna äldre Tysken skrattade hjärtligt.  Svenska går bra, Jag bara skämtade till det lite. Har bott här sen tidigt -50 tal. Han fortsatte och prata på en bra stund till. Jag är här för annonsen om världsomseglaren på 18 fot. Fortsatte jag. Du har kommit rätt. Kliv på bara... Han fällde upp grinden och en gigantisk Grandanouar kommer farande runt husknuten. Tankarna kom osökt in på Tysk f.d. nazi överste. Gandalf är snäll. SITT! kommenderade han. Som en stenstod satt Gandalf i givakt utan att röra en fena.

Här är "hon". Gestikulerade Tysken och slog ut med armen. Hårt ansatt av väder och vind stod hon i tveksam trävagga. Blek i gelcoaten och allmänt dyster uppsyn. Dessutom ingår en sprayhood. Vad bra. Mumlade jag. Utan att ha en aning om vad detta "Sprayhood" var för något? Och seglen? fortsatte jag. De är i bra se glingsdugligt skick.

Dessutom ankare och förtöjningsgods. I annonsen begärdes det 10,000:-. Du får 9000: - för henne! Han grymtade något ohörbart och sa. Jawoll. 4000: - kontant idag och resterande den 27'e när jag anländer med Henning. "Hämtaren av världsomseglares", kranbil. samt de resterande 5000: -?! Det blir bra. Kom med in så skriver vi kvitto på affären.

 

Tysken i Påarp är väl knappast i livet idag?!  Men denna Tysk och 18 fots Hurley var min biljett in i Seglingsvärlden, eller snarare Världsomseglingsvärlden. Något jag hatat och älskat om vartannat i tjugoårs tid.

 

Hatat när min alltid lika skrala kassa inte räckt till,

Hatat när vädret varit osegelbart.

Hatat att behöva sköta ett sju till fyra jobb, när jag kunde varit vid båten istället.

Hatat mig själv för att jag blivit fascinerad av båtar och offrat min själ för det livet…

 Älskat då jag lagt ut från kaj.

Älskat då jag drömt mig bort sovandes i kajutan till någon Söderhavsö.
Älskar att vara den jag är och offrat min själ för det liv som frihetsälskande världsomseglare!


Kommentarer
Postat av: Daniel

Hej!



Du skriver roligt och personligt och jag vill höra allt om förberedelser, materiel och idéer och tankar. Samt om ångesten och tvehågsenheten och hur du övervinner den.



Lycka till och fortsätt skriv!!

2012-04-12 @ 11:50:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0